Start arrow Aktualności arrow Dokumenty arrow Program Wychowawczy Centrum Oświatowego
Program Wychowawczy Centrum Oświatowego Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu

 

 

Wychowanie dzieci należy przede wszystkim do rodziców, a szkoła stanowi w tym względzie istotne wsparcie. Działaniem nauczycieli w pracy wychowawczej jest wspieranie rodziców w wychowaniu, mającym na celu znalezienie swojego miejsca w społeczności i rozbudzenie dociekliwości poznawczej ucznia, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie.

  

Zadaniem szkoły jest:

 

1) Działanie mające na celu:

a.  stworzenie przyjaznej atmosfery

b. uczenie umiejętności współpracy i współodpowiedzialności w grupach rówieśniczych oraz w stosunkach  z dorosłymi

c. zapewnienie warunków zdrowego rozwoju psychofizycznego

2) Przestrzeganie praw człowieka, dziecka, ucznia.

3) Kształtowanie postaw patriotycznych

4) Wspieranie uczniów w:

a. budowaniu własnego systemu wartości

b. podejmowaniu aktywności poznawczej i twórczej

c. kierowaniu własnym rozwojem

 

 

 

Treść zadaniaCeleZadania i sposoby realizacjiOdpowiedzialni
Zapoznanie uczniów i rodziców z dokumentacją regulującą życie szkoły.Świadome uczestnictwo uczniów i rodziców w procesie wychowawczym szkołyOmówienie z rodzicami i uczniami obowiązujących dokumentów regulujących życie szkoły.Dyrekcja, wychowawcy klas
Rozpoznanie środowiska rodzinnego uczniów i ich potrzeb. Określenie potrzeb ucznia i form pomocy. Otoczenie uczniów szczególną opieką.  Indywidualne rozmowy z uczniam i rodzicami. Współpraca z Pedagogiem. Monitorowanie sytuacji rodzinnej uczniów. Interweniowanie szkoły w odpowiednim czasie  w razie ewentualnych problemów uczniów. Systematyczny kontakt  z opiekunami uczniów.Wychowawcy pedagog
Integracja zespołów klasowych.Uświadomienie sobie swoich mocnych i słabych stron, umiejętność współistnienia  w grupieOrganizacja i udział w uroczystościach szkolnych i klasowych. Praca w samorządzie szkolnym.Wychowawcy klas, opiekunowie samorządów szkolnych
Uczenie samorządności, poczucia odpowiedzialności za zespół oraz konsekwencji w działaniach i poszanowania mienia swojego, kolegów i szkoły.Realizacja założeń przyjętych w WSO. Ponoszenie odpowiedzialności materialnej za zniszczony sprzęt.Sposoby rozliczania działań uczniów wgzasad przyjętych w WSO. Regularna kontrola frekwencji, wymaganie usprawiedliwień. Ocena pracy dyżurnych.Wszyscy nauczyciele
Przygotowanie uczniów do samodzielnego życia Umiejętność bycia asertywnym,obrony swoich praw przy zachowaniuz asad kultury osobistej. Radzenie sobie ze stresemRedagowanie gazetek klasowych, szkolnych. Stosowanie technik sprzyjających budowaniu atmosfery zaufania.Nauczyciele, pedagog
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów oraz radzeniasobie w trudnych sytuacjachRespektowanie praw innych. Wyrażanie opinii i formułowanie sądów  w sposób taktowny.Zajęcia doskonalące techniki dyskutowania, wyrażania sądów i opinii. Propagowanie pozytywnych wartości przez postawę nauczyciela. Pogadanki nt. zasad zachowania.  Nauczyciele, pedagog
Przygotowanie do  prawidłowego zachowania w różnych sytuacjach i miejscach.Tworzenie zbioru norm kulturalnego postępowania oraz wzorców zachowań w szkole i miejscach publicznych. Kształtowanie umiejętności doboru stroju i zachowania adekwatnego do okoliczności.Propagowanie właściwych postaw i zachowań. Ocena zachowania własnego i innych. Dyskusje, autoprezentacja. Wyróżnianie właściwych zachowań (zgodnie z systemem nagród w WSO)Nauczyciele, 
Propagowanie zdrowego stylu życia. Przestrzeganie higieny osobistej i higieny pracy. Propagowanie bezpiecznego i aktywnego wypoczynku.Preferowanie zdrowego stylu życia. Pogadanki dot. Rozsądnej diety, higieny okresu dojrzewania. Prezentacja interesujących form spędzania wolnego czasu.Nauczyciele, pielęgniarka szkolna
Przygotowanie i przeprowadzaniedziałań wspomagających rozwój uzdolnień i talentów. Rozwijanie zainteresowań poprzez wspieranie motywacji wewnętrznej. Poznawanie technik zapamiętywania i uczenia się. Prezentacja zainteresowań i osiągnięć uczniów. Stosowanie różnorodnych technik wspomagających proces zapamiętywania i uczenia się. Wymiana doświadczeń.Nauczyciele
Kształtowanie postaw tolerancji. Poznawanie odmiennych tradycji, współuczestniczenie w kulturze regionalnej, narodowej i europejskiej. Znajomość i poszanowanie polskiej tradycji.Poznawanie religii, tradycji, obyczajów  i zwyczajów innych narodów. Wyrabianie troskliwego stosunku do pamiątek, kultury  i przyrody.Zdobywanie wiadomości o tradycjach,kulturze i religii innych narodów, przywykorzystaniu różnych źródeł informacji. Organizacja konkursów o tematyce religijnej oraz szkolnych uroczystości.Nauczyciele.
Rozumienie konieczności ochrony środowiska i dbałości o jego utrzymanieKształtowanie aktywnych postaw w działaniach na rzecz środowiska. Zrozumienie konieczności zachowań ekologicznych. Poznawanie piękna przyrody w regionie i umiejętność docenienia go.Zaangażowanie w problematykę ekologiczną – wykonywanie projektów, czynne uczestnictwo konkursach, w akcji „Sprzątanie świata”, pielęgnacja roślin w klasie i szkole.Wychowawcy nauczyciele przyrody, geografii i biologii
Kształtowanie postaw patriotycznychUczenie szacunku dla symboli narodowych, państwowych i religijnych. Poznawanie historii, kultury i tradycji swojego regionu.Uczestnictwo w obchodach świąt narodowych, państwowych i religijnych. Odwiedzanie miejsc pamięci, muzeów i wystaw.  Wychowawcy nauczyciele historii i WOS
Współpraca z rodzicami  w pokonywaniu trudności wychowawczych oraz związanych  z okresem dojrzewaniawychowanków.Próby rozwiązywania problemów wieku dojrzewania. Podejmowanie rozmów na temat: koleżeństwa, przyjaźni, miłości. Przełamywanie tematów tabu.Czynny udział w zajęciach wychowaniado życia w rodzinie, spotkania  z pedagogiem.Pedagog, wychowawcy, pielęgniarka
Poznawanie współczesnych zagrożeń związanych z paleniem papierosów, alkoholem, inhalatorami, narkotykami. Poznawanie powodów sięgania po używki oraz argumentów przeciw braniu narkotyków, paleniu papierosów i piciu alkoholu. Poznawanie skutków oddziaływania inhalatorów i narkotyków na organizm i życie osobiste człowieka.Zdobywanie wiedzy o szkodliwości narkotyków i inhalatorów przez spotkania z psychologiem, pedagogiem.Nauka asertywności przez gry symulacyjne w czasie lekcji wychowawczych, warsztatów i szkoleń (wg zapisów w szkolnym programie profilaktycznym).Wychowawcy pedagog,Policjant, pielęgniarka
Wspieranie ucznia w poszukiwaniu pozytywnych wartości. Umiejętność rozróżniania dobra i zła, właściwego reagowania na zło. Poszanowanie innych, akceptacja i tolerancja dla ich odmienności.Przekazywanie pozytywnych wartościprzez własną postawę nauczyciela wychowawcy. Organizowanie imprez okolicznościowych. Udział w akcjach charytatywnych. Organizowanie pomocy koleżeńskiej.Nauczyciele
Angażowanie rodziców w życieszkoły. Aktywny udział rodziców w zebraniach, wycieczkach, uroczystościach klasowych i szkolnych. Działania w Radzie Rodziców. Ustalenie wspólnej z rodzicami strategii i jednolitego frontu w działaniach mającychna celu uzyskanie jak najlepszych wyników w pracy opiekuńczo - wychowawczej.Zebrania informacyjne i pedagogizacja rodziców, wspólne wyjścia, wycieczki. Przeprowadzanie ankiet i wywiadów  z rodzicami na temat życia szkolnego i problemów pedagogiczno- psychologicznych ich dzieci. Wybory przedstawicieli do Rady Rodziców, konsultacje.Nauczyciele, pedagog, rodzice
Rozwijanie potrzeb w zakresie bezpieczeństwa. Zapewnienie dziecku potrzeby bezpieczeństwa w szkole; szkoła przyjazna  i bezpieczna. Organizowanie ciekawie spędzanego czasu (imprezy szkolne, wycieczki, wyjazdy. Kontrola osób wchodzących na teren szkoły, kontaktujących się z uczniami oraz odbierających uczniów ze szkoły. Monitoring szkolny.Nauczyciele, policja
Kształtowanie umiejętności właściwego wyboru szkoły ponadgimnazjalnej.Odkrywanie i  rozwijanie zainteresowań uczniów. Ukazywanie korzyści płynących  z wykształcenia i z osiągnięcia wysokich kwalifikacji zawodowych. Preorientacja zawodowa Umożliwienie uczniom udziału w spotkaniach z przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych. Umożliwienie uczniom udziału  w dniach otwartych szkół. Organizacja w szkole Targów Edukacyjnych.. Wychowawcy klas III gimnazjum.

 

 

Absolwent naszej szkoły powinien:

 

● posiadać wysoka kulturę osobistą

● być tolerancyjny, komunikatywny, odpowiedzialny za siebie i innych,

● być wyposażony w wiedzę, która pozwoli mu na dalsze kształcenie

● umieć współpracować w grupie

● wyrażać swoje poglądy, dążenia

● być przygotowany do wzięcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje

● być wrażliwy na piękno otaczającego świata

● być przygotowany do odbioru różnych form kultury.

● dbać o bezpieczeństwo swoje i innych.

● utożsamiać się z rodzinnym miastem i ojczyzną.

● mieć poczucie przynależności do Europy, posiadać podstawową wiedzę o integracji europejskiej.

● być dociekliwym, sumiennym i upartym w dążeniu do celu.

● okazywać szacunek i życzliwość wszystkim ludziom.

 

 

 
następny artykuł »
 
Advertisement