Treść zadania | Cele | Zadania i sposoby realizacji | Odpowiedzialni |
Zapoznanie uczniów i rodziców z dokumentacją regulującą życie szkoły. | Świadome uczestnictwo uczniów i rodziców w procesie wychowawczym szkoły | Omówienie z rodzicami i uczniami obowiązujących dokumentów regulujących życie szkoły. | Dyrekcja, wychowawcy klas |
Rozpoznanie środowiska rodzinnego uczniów i ich potrzeb. | Określenie potrzeb ucznia i form pomocy. Otoczenie uczniów szczególną opieką. | Indywidualne rozmowy z uczniam i rodzicami. Współpraca z Pedagogiem. Monitorowanie sytuacji rodzinnej uczniów. Interweniowanie szkoły w odpowiednim czasie w razie ewentualnych problemów uczniów. Systematyczny kontakt z opiekunami uczniów. | Wychowawcy pedagog |
Integracja zespołów klasowych. | Uświadomienie sobie swoich mocnych i słabych stron, umiejętność współistnienia w grupie | Organizacja i udział w uroczystościach szkolnych i klasowych. Praca w samorządzie szkolnym. | Wychowawcy klas, opiekunowie samorządów szkolnych |
Uczenie samorządności, poczucia odpowiedzialności za zespół oraz konsekwencji w działaniach i poszanowania mienia swojego, kolegów i szkoły. | Realizacja założeń przyjętych w WSO. Ponoszenie odpowiedzialności materialnej za zniszczony sprzęt. | Sposoby rozliczania działań uczniów wgzasad przyjętych w WSO. Regularna kontrola frekwencji, wymaganie usprawiedliwień. Ocena pracy dyżurnych. | Wszyscy nauczyciele |
Przygotowanie uczniów do samodzielnego życia | Umiejętność bycia asertywnym,obrony swoich praw przy zachowaniuz asad kultury osobistej. Radzenie sobie ze stresem | Redagowanie gazetek klasowych, szkolnych. Stosowanie technik sprzyjających budowaniu atmosfery zaufania. | Nauczyciele, pedagog |
Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów oraz radzeniasobie w trudnych sytuacjach | Respektowanie praw innych. Wyrażanie opinii i formułowanie sądów w sposób taktowny. | Zajęcia doskonalące techniki dyskutowania, wyrażania sądów i opinii. Propagowanie pozytywnych wartości przez postawę nauczyciela. Pogadanki nt. zasad zachowania. | Nauczyciele, pedagog |
Przygotowanie do prawidłowego zachowania w różnych sytuacjach i miejscach. | Tworzenie zbioru norm kulturalnego postępowania oraz wzorców zachowań w szkole i miejscach publicznych. Kształtowanie umiejętności doboru stroju i zachowania adekwatnego do okoliczności. | Propagowanie właściwych postaw i zachowań. Ocena zachowania własnego i innych. Dyskusje, autoprezentacja. Wyróżnianie właściwych zachowań (zgodnie z systemem nagród w WSO) | Nauczyciele, |
Propagowanie zdrowego stylu życia. | Przestrzeganie higieny osobistej i higieny pracy. Propagowanie bezpiecznego i aktywnego wypoczynku. | Preferowanie zdrowego stylu życia. Pogadanki dot. Rozsądnej diety, higieny okresu dojrzewania. Prezentacja interesujących form spędzania wolnego czasu. | Nauczyciele, pielęgniarka szkolna |
Przygotowanie i przeprowadzaniedziałań wspomagających rozwój uzdolnień i talentów. | Rozwijanie zainteresowań poprzez wspieranie motywacji wewnętrznej. Poznawanie technik zapamiętywania i uczenia się. | Prezentacja zainteresowań i osiągnięć uczniów. Stosowanie różnorodnych technik wspomagających proces zapamiętywania i uczenia się. Wymiana doświadczeń. | Nauczyciele |
Kształtowanie postaw tolerancji. Poznawanie odmiennych tradycji, współuczestniczenie w kulturze regionalnej, narodowej i europejskiej. Znajomość i poszanowanie polskiej tradycji. | Poznawanie religii, tradycji, obyczajów i zwyczajów innych narodów. Wyrabianie troskliwego stosunku do pamiątek, kultury i przyrody. | Zdobywanie wiadomości o tradycjach,kulturze i religii innych narodów, przywykorzystaniu różnych źródeł informacji. Organizacja konkursów o tematyce religijnej oraz szkolnych uroczystości. | Nauczyciele. |
Rozumienie konieczności ochrony środowiska i dbałości o jego utrzymanie | Kształtowanie aktywnych postaw w działaniach na rzecz środowiska. Zrozumienie konieczności zachowań ekologicznych. Poznawanie piękna przyrody w regionie i umiejętność docenienia go. | Zaangażowanie w problematykę ekologiczną – wykonywanie projektów, czynne uczestnictwo konkursach, w akcji „Sprzątanie świata”, pielęgnacja roślin w klasie i szkole. | Wychowawcy nauczyciele przyrody, geografii i biologii |
Kształtowanie postaw patriotycznych | Uczenie szacunku dla symboli narodowych, państwowych i religijnych. Poznawanie historii, kultury i tradycji swojego regionu. | Uczestnictwo w obchodach świąt narodowych, państwowych i religijnych. Odwiedzanie miejsc pamięci, muzeów i wystaw. | Wychowawcy nauczyciele historii i WOS |
Współpraca z rodzicami w pokonywaniu trudności wychowawczych oraz związanych z okresem dojrzewaniawychowanków. | Próby rozwiązywania problemów wieku dojrzewania. Podejmowanie rozmów na temat: koleżeństwa, przyjaźni, miłości. Przełamywanie tematów tabu. | Czynny udział w zajęciach wychowaniado życia w rodzinie, spotkania z pedagogiem. | Pedagog, wychowawcy, pielęgniarka |
Poznawanie współczesnych zagrożeń związanych z paleniem papierosów, alkoholem, inhalatorami, narkotykami. | Poznawanie powodów sięgania po używki oraz argumentów przeciw braniu narkotyków, paleniu papierosów i piciu alkoholu. Poznawanie skutków oddziaływania inhalatorów i narkotyków na organizm i życie osobiste człowieka. | Zdobywanie wiedzy o szkodliwości narkotyków i inhalatorów przez spotkania z psychologiem, pedagogiem.Nauka asertywności przez gry symulacyjne w czasie lekcji wychowawczych, warsztatów i szkoleń (wg zapisów w szkolnym programie profilaktycznym). | Wychowawcy pedagog,Policjant, pielęgniarka |
Wspieranie ucznia w poszukiwaniu pozytywnych wartości. | Umiejętność rozróżniania dobra i zła, właściwego reagowania na zło. Poszanowanie innych, akceptacja i tolerancja dla ich odmienności. | Przekazywanie pozytywnych wartościprzez własną postawę nauczyciela wychowawcy. Organizowanie imprez okolicznościowych. Udział w akcjach charytatywnych. Organizowanie pomocy koleżeńskiej. | Nauczyciele |
Angażowanie rodziców w życieszkoły. | Aktywny udział rodziców w zebraniach, wycieczkach, uroczystościach klasowych i szkolnych. Działania w Radzie Rodziców. Ustalenie wspólnej z rodzicami strategii i jednolitego frontu w działaniach mającychna celu uzyskanie jak najlepszych wyników w pracy opiekuńczo - wychowawczej. | Zebrania informacyjne i pedagogizacja rodziców, wspólne wyjścia, wycieczki. Przeprowadzanie ankiet i wywiadów z rodzicami na temat życia szkolnego i problemów pedagogiczno- psychologicznych ich dzieci. Wybory przedstawicieli do Rady Rodziców, konsultacje. | Nauczyciele, pedagog, rodzice |
Rozwijanie potrzeb w zakresie bezpieczeństwa. | Zapewnienie dziecku potrzeby bezpieczeństwa w szkole; szkoła przyjazna i bezpieczna. Organizowanie ciekawie spędzanego czasu (imprezy szkolne, wycieczki, wyjazdy. | Kontrola osób wchodzących na teren szkoły, kontaktujących się z uczniami oraz odbierających uczniów ze szkoły. Monitoring szkolny. | Nauczyciele, policja |
Kształtowanie umiejętności właściwego wyboru szkoły ponadgimnazjalnej. | Odkrywanie i rozwijanie zainteresowań uczniów. Ukazywanie korzyści płynących z wykształcenia i z osiągnięcia wysokich kwalifikacji zawodowych. Preorientacja zawodowa | Umożliwienie uczniom udziału w spotkaniach z przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych. Umożliwienie uczniom udziału w dniach otwartych szkół. Organizacja w szkole Targów Edukacyjnych.. | Wychowawcy klas III gimnazjum. |