Start arrow Przedszkole arrow Dokumenty Przedszkola arrow CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu
Razem  z  Fundacją  ABCXXI  zachęcamy  wszystkie  rodziny  do wzięcia udziału  w akcji :

 

CAŁA  POLSKA  CZYTA  DZIECIOM

 

Twoje   dziecko  potrzebuje  Ciebie!

 

Największym darem  miłości do dziecka

Jest  poświęcony  mu  CZAS.

Jeśli masz mało czasu – wykorzystaj go mądrze:

 

Czytaj   dziecku  20 minut dziennie.  Codziennie!

 

Według badań naukowych głośne czytanie dziecku :

- buduje mocną więź między dorosłym a dzieckiem

- zapewnia emocjonalny rozwój dziecka

- rozwija język, pamięć i wyobraźnię

- uczy myślenia, poprawia koncentrację

- poszerza wiedzę ogólną, rozbudza zainteresowania

- ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole

- wzmacnia samouznanie dziecka

- uczy wartości moralnych

- rozwija wrażliwość i empatię

- zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów

- chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury

- kształtuje na całe życie nawyk czytania i zdobywania wiedzy.

 

DZIECI  I  MEDIA

Dzieci od najmłodszych lat oglądają telewizję i używają komputerów. Nauczmy ich  mądrego korzystania z mediów wizualnych:

- ustalmy ile czasu mogą  spędzać dziennie/tygodniowo przed ekranem 

- pomóżmy im wybrać odpowiednie programy telewizyjne i gry komputerowe

- starajmy się wspólnie oglądać telewizję i rozmawiać na temat obejrzanych programów

- dbajmy, by telewizor i komputer znajdowały się w  przestrzeni wspólnej, nie w pokoju dziecka

- aktywnie wprowadzajmy inne formy spędzania czasu    (rozmowy, czytanie, zabawy, sport itd.)

- zachęćmy innych rodziców w przedszkolach i szkołach naszych dzieci do wprowadzenia 

  podobnych reguł.

 

Dziecko do drugiego roku życie nie powinno mieć w ogóle kontaktu z telewizją. Nastolatki nie powinny spędzać więcej niż dwie godziny dziennie przed ekranem telewizora i/lub komputera łącznie.

                      ( zalecenie Amerykańskiej Akademii Pediatrów )

  

Nadmierne i niekontrolowane korzystanie przez dzieci z mediów wizualnych powoduje:

- zaburzenia w rozwoju fizycznym z braku ruchu i ćwiczeń , wady wzroku

- nadpobudliwość i trudność z koncentracją

- brak sprawności językowej nieumiejętność myślenia (język to główne narzędzie myślenia, także

   matematycznego)

- zanik wyobraźni, niezdolność przewidywania konsekwencji

- lenistwo umysłowe, nawyk biernej konsumpcji produktów masowej kultury obniżenie wyników w nauce

- niecierpliwość, potrzebę ciągłej rozrywki i  zewnętrznej stymulacji, nudę,

- niezadowolenie z własnego wyglądu i stanu posiadania (podsycane przez reklamy)

- zanik wrażliwości, znieczulenie na cudzy ból i krzywdę

   lęk, niepokój, nieufność, pesymizm, cynizm i demoralizację

- ograniczenie kontaktów z członkami rodziny i rówieśnikami,

- obniżenie umiejętności społecznych i wskaźników inteligencji emocjonalnej

- brak czasu i chęci na inne zajęcia ( sportowe, własną twórczość, kontakty towarzyskie)

- u chłopców skłonność do postaw macho, agresji i pogardy dla kobiet

- u dziewcząt apatię, cynizm, agresję, uległość  seksualną

- uzależnienie jak od narkotyku ( potrzebne coraz większe i mocniejsze dawki wrażeń)

- stosowanie przemocy w życiu ( 7 – 11 %  młodych widzów naśladuje przemoc ekranową ).

 

CZYTANIE  DZIECIOM  NIEPEŁNOSPRAWNYM

 

 

Głośne czytanie to potężna stymulacja mózgu.  Dzieci niepełnosprawne, którym rodzice dużo czytają, rozwijają się lepiej niż ich niepełnosprawni rówieśnicy pozbawieni takiej stymulacji.

 

ZUZIA   Z   TORUNIA  -  urodziła się niewidoma., z  tzw. Anomalią Petersa. Lekarze nie dawali nadziei na jej rozwój umysłowy. Przez wiele miesięcy na nic nie reagowała. Mama oprócz innych zajęć rehabilitacyjnych , od pierwszych  miesięcy życia wprowadziła codzienne głośne czytanie. W wieku 3 lat Zuzia jeszcze nie potrafiła mówić. Jako 6 – latka mówiła pięknym językiem , znała na pamięć wiele wierszyków i piosenek, przeczytała ze swoją rodziną wiele książek min. ” Bracia Lwie  Serce” . Dziś jako 9 – latka jest inteligentna, rozmowna i bardzo wesoła.

 

 Nie zmarnujmy szansy dzieci niepełnosprawnych na pełniejszy ich rozwój, bogatsze i lepsze życie – codziennie czytajmy im na głos!Informujmy o korzyściach głośnego czytania wszystkich, którym ta wiedza może się przydać. 

Dane pochodzą z  informatora wydanego przez fundację  ABCXXI  w 2008 r.

www.calapolskaczytadzieciom.pl

 

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 
Advertisement