Start arrow Przedszkole arrow Dokumenty Przedszkola arrow Wychowanie... rzecz niesłychanie trudna dla nas wszystkich
Wychowanie... rzecz niesłychanie trudna dla nas wszystkich Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu
   

 

Wynikająca  trudność nie zwalnia nas z tego obowiązku , wręcz przeciwnie – skłania do szukania takich rozwiązań sytuacji  dnia codziennego, które umożliwiają dziecku jak najlepsze poznanie świata i przygotowanie do samodzielnego w nim uczestniczenia.

 

W niniejszej publikacji starałam zwrócić na to uwagę, a jako nauczycielka pracująca z małymi dziećmi - skupiłam się na latach najmłodszych dziecka, który jest określany mianem  „złotego okresu” w jego rozwoju.

Jednak  życie pokazuje nam, iż nie zawsze proces wychowania przebiega prawidłowo. Często my sami  DOROŚLI jesteśmy odpowiedzialni za sytuacje konfliktowe, które czasem przeradzają się w agresję, przemoc, czy inne nadużycia względem członków rodziny.

W trosce o dobro dziecka zamieściłam więc wykaz instytucji, które udzielają rodzinom wsparcia czy pomocy .

Zachęcam więc do dalszej lektury.       

                                                                  mgr  Anna Frankiewicz

                                    nauczycielka  edukacji przedszkolnej  i  wczesnoszkolnej

         

„ Najważniejszym  okresem  w  życiu  nie  są  lata

studiowania  na  wyższej  uczelni, ale te najwcześniejsze,

czyli okres  od  narodzenia  do sześciu  lat.  Jest  to

czas, kiedy  formuje  się inteligencja  człowieka  i nie

tylko  ona, ale  całość  jego zdolności  psychicznych ”

 

                                                                             Maria Montessori

  

     Wychowanie jest niesłychanie trudnym zadaniem, ale sprawia ono radość  tym, którzy kochają dzieci.

      Niewątpliwie rodzina jest najstarszą jednostką oddziałującą najwcześniej i najdłużej na dziecko.   To tutaj uczy się ono czym jest miłość, bezpieczeństwo, opieka czy akceptacja,  tutaj właśnie rozpoczyna się trwający bardzo długo proces wychowawczy, który ma na celu przygotowanie osoby do życia w społeczeństwie poprzez przekazanie jej norm i zachowań umożliwiających wykonywanie różnych ról społecznych.

Każde dziecko posiada w sobie niepohamowaną chęć poznawania świata

wszystkimi zmysłami, jak również kontaktu z innymi rówieśnikami.

W celu prawidłowego przebiegu procesu  socjalizacji korzystne jest zapisanie dziecka do przedszkola, które spełnia funkcję społeczną, opiekuńczą czy dydaktyczno – wychowawczą.

          Dziecko jest niepowtarzalna indywidualnością, która posiada własne zainteresowania, możliwości i umiejętności. Rolą nauczyciela jest rozwijanie postawy twórczej, która daje dziecku możliwość uczenia się poprzez działanie,

stawiania pytań, dziwienia się, proponowania, czy samodzielnego rozwiązywania problemów.

Innymi słowy nauczyciel przybiera rolę przewodnika na drodze wspierania rozwoju dziecka.

 

„ Jeśli  wychowawcą   ich   będzie   ktoś,

Który   pragnie  dać   więcej,

niż   martwy   elementarz   wiedzy   i   kultury,

ktoś  –  kto  wniesie   serce  i  myśl  -  one,

nawet  nie   rozumiejąc   intencji 

swej    wychowawczyni,

wchłoną   w  siebie   jej   duszę   tak ,

jak   się   wchłania   zapach   kwiatów

lub   światło   słoneczne,

i   na   całe   życie  ta  woń

i  ta  promienność  w  nich  już  pozostanie.”

                                                     Maria  Weryho – Radziwiłłowicz

 

        Każde dziecko jest inne, więc ważne jest, aby w procesie oddziaływań wychowawczych , zarówno rodzice jak i nauczyciele dali odczuć dzieciom, iż akceptują je takimi jakimi są  ( co nie oznacza wyrażenia zgody na takie a nie inne zachowanie ),  zaspokajając w ten sposób potrzebę miłości , akceptacji i przynależności.

        Przestrzeganie reguł i norm określonych w grupie jest dla dziecka bardzo trudne, jednocześnie ukazuje mu konsekwencję swojego zachowania. W miarę upływu czasu wystarczy tylko ostrzeżenie ,  ważne jest aby dziecko w jakiś sposób „ odkupiło ” swoja winę. Oprócz formy przeprosinowej, dziecko może wykonać  np. rysunek na rzecz danego dziecka , czy ułożyć zabawki w

 kąciku itp.

W naszym przedszkolu powstał Kodeks Przedszkolaka, który reguluje

obowiązujące „ zasady ”, pod którymi  „ podpisują się ” wszystkie dzieci.

          W celu wzmocnienia pozytywnego dziecka – każde zachowanie pożądane powinno być nagradzane. Takie proste zwroty jak:  jestem z ciebie dumna , ponieważ……….czekałeś na swoją kolejkę ,  nie przerywałeś kolegom….itp.

Są  dla dziecka bardzo ważne, podnoszą jego samoocenę i wiarę we własne możliwości.

 

CZYM  DZIECKO  ŻYJE , TEGO  SIĘ   NAUCZY.

                                Jeżeli dziecko żyje w atmosferze krytyki,

                                Uczy się potępiać.

                                Jeżeli dziecko doświadcza wrogości,

                                Uczy się walczyć.

 

Jeżeli dziecko jest zawstydzane,

Uczy się poczucia winy.

Jeżeli dziecko musi znosić kpiny,

Uczy się nieśmiałości.

 

Jeżeli dziecko żyje w atmosferze tolerancji,

                                  Uczy się być cierpliwym.

                                  Jeżeli dziecko żyje w atmosferze zachęty,

                                  Uczy się ufności.

 

Jeżeli dziecko jest akceptowane i chwalone,

Uczy się doceniać innych.

Jeżeli dziecko żyje w atmosferze uczciwości,

Uczy się sprawiedliwości.

 

Jeżeli dziecko żyje w poczuciu bezpieczeństwa,

                               Uczy się ufności.

                               Jeżeli dziecko żyje w atmosferze aprobaty,

                               Uczy się lubić siebie.

 

Jeżeli dziecko żyje w atmosferze akceptacji i przyjaźni,

Uczy się jak znaleźć miłość w świecie.

  

Pierwszym i najważniejszym dokumentem ustanowionym przez dorosłych dla dzieci   jest   KONWENCJA  PRAW  DZIECKA ,  która w  Polsce obowiązuje od  07  lipca 1991 roku.

Działalność nauczyciela w promowaniu Praw Dziecka w przedszkolu obejmuje następujące oddziaływania:

stwarzanie przyjaznej i życzliwej atmosfery ( bardzo ważne wykorzystywanie codziennych sytuacji wychowawczych );

szukanie nowych form i metod pracy;

doskonalenie swojego warsztatu pracy poprzez udział w kursach oraz samokształcenie;

współpraca  z organizacjami działającymi na rzecz ochrony praw dziecka;

włączenie  rodziców do współpracy poprzez ukazanie im jakie prawa mają ich dzieci, jak ich przestrzegać i gdzie zwrócić się o pomoc.

  

KARTA  PRAW  DZIECKA

Mam prawo nie tylko do egzystencji, ale do życia.

Mam prawo do własnej osobowości – Nie jestem niczyja własnością.

Mam prawo być równym w każdej innej istocie ludzkiej bez względu na wiek.

Mam prawo oczekiwać szacunku.

Mam prawo być samym sobą posiadać własną tożsamość.

Mam prawo wyrażać swoje myśli i uczucia, a także być wysłuchanym.

Mam prawo pytać   „dlaczego”  i otrzymywać dopowiedź.

Mam prawo być wychowanym bez krzyku, lekceważenia czy poniżania.

Mam prawo dorastać w swoim własnym tempie i oczekiwać akceptacji dla tego tempa.

Mam prawo nie doznawać  bólu fizycznego ze strony zagniewanych ludzi.

Mam prawo być kochanym takim, jakim jestem.

Mam prawo pod rozważnym kierunkiem, do myślenia we własnym imieniu do podejmowania decyzji .

Mam prawo do odpowiedzialności za siebie.

Mam prawo do odczuwania radości, szczęścia, smutku opuszczenia, złości bólu.

Mam prawo do wygrywania.

Mam prawo troszczyć się i być przedmiotem troski wychowywać i być wychowywanym, dawać i otrzymywać.

Mam prawo kształtować swoje własne przekonania, wierzenia i normy.

Mam prawo do wolności.

 

Podejmując temat dotyczący ochrony Praw Dziecka skłaniam wszystkich do refleksji czy   MY  DOROŚLI  nie przechodzimy obok bezbronnego dziecka, które jest krzywdzone w  każdym tego słowa znaczeniu.

           Każdy dorosły powinien szukać pomocy dla dziecka, o którym wie lub   podejrzewa,  że  jest krzywdzone.

  

WYKAZ  INSTYTUCJI   ZAJMUJĄCYCH  SIĘ   POMOCĄ  DZIECIOM

 

Caritas  Polska

01 – 015 Warszawa, Skwer  Kard. Wyszyńskiego 9,

tel : o22 -334 -85-85

lub Oddziały  Caritasu działające przy parafiach

 

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

ul. 3 Maja 72, 32 – 100 Proszowice

tel/fax : 012 – 386-29-60, 386-22-24

www.wrotamalopolski.pl

 

Towarzystwo  Przyjaciół Dzieci

Kraków , ul. Lenartowicza 14

tel: 012-633-72-47

biuro@tpd.pl

  

Młodzieżowe telefony zaufania

Kraków , tel. 988

Czynny codziennie w godz. 10.00 – 20.00

Zakres udzielania porad – wszelkie formy kryzysu , konflikty rodzinne, wychowawcze, problemy związane z dojrzewaniem.

 

Ośrodek Interwencji Kryzysowej

Kraków, ul. Radziwiłłowska 8b

tel: 012-421-92-82

Realizuje szeroki program przeciwdziałania przemocy w rodzinie, uzależnień, udziela pomocy psychologicznej .

 

Ośrodek Profilaktyki Środowiskowej

Kraków, al. Pokoju 7

           tel: 012-294-19-60

           Ośrodek prowadzi grupy wsparcia dla młodzieży, poradnictwo i      

           konsultacje  psychologiczne również dla rodziców.

 

Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „ Niebieska Linia”

tel. 022-668-70-00

Help line: 0800-100-100

Poradnia e-mailowa:   poradnia@niebieskalinia.pl

 

Ośrodki  Pomocy  Społecznej  ( właściwe ze względu na miejsce zameldowania osoby ubiegającej się o pomoc )

 

Poradnie Pedagogiczno – Psychologiczne

 

Policja 997 lub właściwa Komenda Rejonowa Policji

 

     

   

 

     

   
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
 
Advertisement