Start arrow Aktualności arrow Dokumenty arrow Wewnątrzszkolny system oceniania zachowania
Wewnątrzszkolny system oceniania zachowania Utwórz PDF Drukuj Poleć znajomemu

           

Zasady wewnątrzszkolnego oceniania zachowania uczniów

I.

1. Na początku roku szkolnego wychowawca informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oceniania zachowania,  o szczegółowych kryteriach ocen zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej klasyfikacyjnej oceny zachowania.

 

2. Ustalając ocenę zachowania wychowawca uwzględnia w szczególności:

a) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,

b) respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.

 

3. Ocenę zachowania ucznia w klasach IV - VI Szkoły Podstawowej oraz I - III Gimnazjum ustala wychowawca po zasięgnięciu opinii nauczycieli i innych pracowników Centrum Oświatowego, uczniów z zespołu klasowego oraz po uwzględnieniu wpisów w zeszycie uwag i samoocenę ucznia.

 

4. Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się wg skali:

wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.

 

5. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych.

 

6. 0cena zachowania może mieć wpływ na promocję do klasy programowo wyższej

i ukończenie szkoły.

 

Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

 Uczeń, któremu w szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.

 

Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

  1. wywiązywanie się z obowiązków ucznia
  2. postępowanie zgodnie z dobrem społeczności lokalnej
  3. dbałość o honor i tradycje szkoły
  4. dbałość o piękno mowy ojczystej
  5. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób
  6. godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią
  7.  okazywanie szacunku innym osobom
 

II. Punktowa skala oceny zachowania

 

Przy wystawianiu oceny zachowania uwzględnia się system punktowy: punkty dodatnie i ujemne.

Przyjmuje się następująca skalę punktową:

Ocena wzorowa - od 140 punktów

Ocena bardzo dobra – 120 – 139 punktów

Ocena dobra – 90 – 119 punktów

Ocena poprawna – 50 – 89 punktów

Ocena nieodpowiednia – 20 – 49 punktów

Ocena naganna – poniżej 19 punktów

 

Każdy uczeń otrzymuje 100 pkt kredytu, który ulega zwiększeniu o punkty dodatnie i zmniejszeniu o punkty ujemne.

 

Punkty dodatnie można uzyskać za:

a) reprezentowanie klasy, szkoły w olimpiadach przedmiotowych i konkursach

Etap I – 5 pkt.

Etap II – 10 pkt

Etap III – 20 pkt.

 

b)    reprezentowanie klasy, szkoły w zawodach sportowych – 0 – 30 pkt (semestr),

c) aktywny udział w apelach, akademiach i innych uroczystościach szkolnych i środowiskowych:

                             jednorazowo – 4 pkt

d) praca w samorządzie: (semestr)

                                             klasowym – 1 – 3 pkt

                                             szkolnym –  1 – 5 pkt

e)  udział w zajęciach pozalekcyjnych np. sklepik, biblioteka i inne – 5 pkt (semestr)

f)  praca społeczna na rzecz klasy i szkoły:

prace porządkowe  - 2 pkt

wykonanie gazetki – 3 pkt.

wykonanie dekoracji – 3 pkt.

pomoc wychowawcy – 2 pkt.

wykonanie pomocy dydaktycznych – 5 pkt.

przygotowanie imprezy klasowej – 5 pkt.

przyniesienie kwiatka, dekoracji – 2 pkt.

g) Frekwencja 100%      - 10 pkt.

Wszystkie godziny usprawiedliwione – 5 pkt

h) Pomoc koleżeńska

            Jednorazowo -             2 pkt

            Systematycznie -          5 pkt

i) Średnia ocen:

            od 4,0 do 5,0       -       20 pkt

            powyżej 5,0         -       30 pkt

j) Premia od wychowawcy  -         10 pkt

k) sztandar szkoły – jednorazowo – 2pkt, w dni wolne od zajęć – 5 pkt

 

5. Punkty ujemne otrzymuje się każdorazowo za:

1 ) Przeszkadzanie na lekcjach   - 2 pkt.

2) Niewykonywanie poleceń nauczyciela – 2 pkt.

3) Aroganckie zachowanie wobec nauczycieli i innych pracowników – 5 pkt.

4) Przezywanie, wyśmiewanie kolegów – 2 pkt.

5) Zaczepki fizyczne, bójki – 5 pkt.

6) Wulgarne słownictwo – 2 pkt.

7) Świadome niszczenie mienia szkolnego i własności  prywatnej – 10 pkt.

8) Zaśmiecanie szkoły i otoczenia – 2 pkt.

9) Spóźnianie się na lekcje – 1 pkt.

10) Samowolne opuszczanie terenu szkoły – 3 pkt.

11) Opuszczanie lekcji bez usprawiedliwienia – 5 pkt.

12) Brak obuwia zastępczego – 2  pkt.

13) Kradzieże, wymuszenia, wyłudzania pieniędzy lub przedmiotów – 20 pkt.

14) Palenie papierosów – 20 pkt.

15) Spożywanie alkoholu, bądź przebywanie na terenie szkoły pod wpływem alkoholu, narkotyków lub innych śr. odurzających – 20 pkt.

16) Niewłaściwy ubiór, makijaż, fryzura (jednorazowo) – 5 pkt.

17) Farbowanie włosów – 5 pkt. (w miesiącu)

18) Otrzymanie upomnienia od wychowawcy – 5 pkt.

19) Nagana od dyrektora – 10 pkt.

20) Nieodpowiednie zachowanie na uroczystościach szkolnych – 5 pkt.

21) Przemoc psychiczna – 5 – 20 pkt.  

22) Nieodpowiednie zachowanie na wycieczkach, wyjazdach szkolnych – 5 – 20 pkt.

 

6. Punkty dodatnie i ujemne zapisywane są w Karcie oceny zachowania

 

  

III. Postanowienia końcowe

 

1. Oceny wzorowej nie może otrzymać uczeń, który w semestrze uzyskał więcej niż 10 punktów ujemnych niezależnie od ilości posiadanych punktów dodatnich.

 

2. Uczeń, który otrzymał naganę i wciąż dokonuje tych samych przewinień za które został ukarany, może mieć obniżoną ocenę zachowania niezależnie od powyższej punktacji.

 

3. Ocenę wystawia wychowawca. Uwzględnia on również opinię nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia. Może mu przyznać dodatkowo 10 pkt dodatnich.

 

4. Ocena ustalona przez wychowawcę zgodnie z przyjętym trybem jest ostateczna.

W sytuacji kiedy uczeń dopuścił się czynu szczególnie drastycznego zagrażającego życiu lub zdrowiu innych Rada Pedagogiczna może obniżyć uczniowi ocenę zachowania niezależnie od ustalonej punktacji.

 

5.Uczeń nie może otrzymać oceny wzorowej w przypadku nawet jednorazowego naruszenia regulaminu szkoły ( pobicie, interwencja Policji, wymuszenie, wagary, zniszczenie sprzętu szkolnego, palenie papierosów, picie alkoholu, narkotyki itp.)

 

6. Oceny wzorowej zachowania nie może otrzymać uczeń, który ma oceny dostateczne semestralne.

 

 

 

    

 

 

 
« poprzedni artykuł
 
Advertisement